Udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i undervisningen



Udfordringer ved brugen af digitale medier i undervisningen på Pædagogisk assistent uddannelse:



Interview af kollega på
Pædagogisk Assistentuddannelse:         
                                                                                  

Eleverne kommer med meget forskellige kompetencer inden for det digitale. De unge har typisk et godt kendskab til brugen af sociale medier- Hvordan man laver, film, lydoptagelse mm. Dog har de unge de har mindre kendskab til hvordan man bruger det digitale, som et værktøj til at skrive. Meget få af dem kender til hvordan man laver fed skrift, kursiv eller margen og det hele taget  hvordan man bruger et wordprogram.

-          Flere af eleverne har kompetencer indenfor publicher. Hvis jeg bad de unge om at lave en blog, så vil det kunne finde ud af det hurtigt.

-          De ældre kommer ofte med meget angst, i forhold til at skulle lære at anvende it som læringsredskab. Nogen af dem er med på beatet, de kan bruge deres telefoner til mange ting.  Dog mangler de at bruge deres telefon som et egentlig redskab.

-           En af de store udfordringer er at få eleverne til at bruge redskabet i læringssammenhæng.

-          Den anden store udfordring er, at få lært eleverne "netikette". Hvordan opfører man sig "ordentlig" på nettet? At man ikke bare videofilmer sin lærer og ligger det på facebook, som vi før har haft problemer med på skolen. At have pli på nettet, - det burde man lære dem.  Det med at der er en skærm imellem dig og mig, det gør at nogle tænker, så behøver jeg ikke at opføre mig ordentligt, fordi du ved ikke hvem jeg er. Det skal vi have lært dem. Det skal de lære meget tidligt og de skal også lære at ting har konsekvenser.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen - Undervisningsforløb om konflikthåndtering på PAU

3. Undervisingsgang - Undervisningsdifferientiering