Udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i undervisningen
Udfordringer ved brugen af digitale medier i undervisningen
på Pædagogisk assistent uddannelse:
Interview af kollega på
Pædagogisk Assistentuddannelse:
Eleverne kommer med meget forskellige kompetencer
inden for det digitale. De unge har typisk et godt kendskab til brugen af
sociale medier- Hvordan man laver, film, lydoptagelse mm. Dog har de unge de har mindre
kendskab til hvordan man bruger det digitale, som et værktøj til at skrive.
Meget få af dem kender til hvordan man laver fed skrift, kursiv eller margen og
det hele taget hvordan man bruger et wordprogram.
-
Flere af eleverne har kompetencer indenfor
publicher. Hvis jeg bad de unge om at lave en blog, så vil det kunne finde ud
af det hurtigt.
-
De ældre kommer ofte med meget angst, i forhold
til at skulle lære at anvende it som læringsredskab. Nogen af dem er med på beatet, de
kan bruge deres telefoner til mange ting.
Dog mangler de at bruge deres telefon som et egentlig redskab.
-
En af de
store udfordringer er at få eleverne til at bruge redskabet i læringssammenhæng.
-
Den anden store udfordring er, at få lært
eleverne "netikette". Hvordan opfører man sig "ordentlig" på nettet? At man ikke
bare videofilmer sin lærer og ligger det på facebook, som vi før har haft problemer
med på skolen. At have pli på nettet, - det burde man lære dem. Det med at der er en skærm imellem dig og
mig, det gør at nogle tænker, så behøver jeg ikke at opføre mig ordentligt,
fordi du ved ikke hvem jeg er. Det skal vi have lært dem. Det skal de lære
meget tidligt og de skal også lære at ting har konsekvenser.
Kommentarer
Send en kommentar