Eksamen - Undervisningsforløb om konflikthåndtering på PAU
Læringsteoretisk
problemstilling.
HVEM: Eleverne på den Pædagogiske Assistentuddannelse SOSU C i Brøndby
har om emnet konfliktløsning i første skoleperiode i Temaet "Kommunikation og samarbejde" på D niveau.
HVAD: Min udfordring som underviser handler om, hvordan eleverne kan blive bedre rustet til at konfliktløse i realistiske problemstillinger, inden de kommer i deres første praktik. Når jeg besøger eleverne i praktikken, er der ofte opstået misforståelser og konfliktsituationer.
HVAD: Min udfordring som underviser handler om, hvordan eleverne kan blive bedre rustet til at konfliktløse i realistiske problemstillinger, inden de kommer i deres første praktik. Når jeg besøger eleverne i praktikken, er der ofte opstået misforståelser og konfliktsituationer.
Undervisningsplan om Konfliktløsning hold 1710-1
Mål 3. Du kan anvende viden om
betydningen af at kommunikere anerkendende i den professionelle relation og
dialog med familie og pårørende.
Mål 9. Eleven kan reflektere over og
anvende viden om konflikter, konflikthåndteringsstrategier og
voldsforebyggelse.
Mål 10. Du kan anvende retningslinjer
og redskaber til konflikthåndtering i forhold til den pædagogiske målgruppe.
|
|||||
Tid
|
Indhold
|
Form/teknologi/sted
|
Underviserens rolle
|
Didaktisk overvejelser hvorfor?
|
Delmål:
|
Dag 1
|
(forinden har alle elever læst kap 6 om konflikter i
”kommunikation og digital) kultur” bogen.
1.
Eleverne bliver
sat i grupper á fire pr. gruppe. Eleverne præsenteres hvorfor de skal i disse
grupper
2.
Jeg
introducerer ugens opgave om Konflikthåndtering på klassens padlet, hvor jeg
i forvejen har lavet 5 kolonner, én til hver gruppe. Jeg fortæller om målet
med opgaven til eleverne og hvordan de skal udnytte hinandens gode
kompetencer.
3.
Grupperne går i
hver deres lokale, for at se deres film igennem. Alle film varer under 4
minutter. De skriver alle ned, hvornår de synes der sker konfliktoptrapning.
4.
Efter alle i
gruppen har meningsudvekslet og
forhandlet mening, bliver gruppen enige om, hvor i filmen der skal laves
stop. Eleverne laver screem dump og
Gemmer
billedet på computer.
Eleverne
åbner programmet Thinglink og arbejder med billederne ved at sætte punkter
ind og lave kommentarer eller sætte links ind.
Eksempelvis
giraf sprog eller konflikttrappen.
|
Foregår
i klasselokalet med alle 20 elever.
Padlet
I
klasselokalet.
Alle i
grupperne har én computer.
Går I
hver deres lokale.
Computer
Thinglink
|
Jeg er
katalysatoren, som sparker emnet i gang.
Feed up –
skaber synlige læringsmål
Jeg
fungerer som vejleder. Jeg giver løbende feed
back. Jeg kan følge med gruppernes arbejde via padlet.
Jeg fungerer
om vejleder og evaluator – giver feed back.
|
Jeg
sætter eleverne i grupper ud fra deres faglige/personlige forudsætninger. (–
nogle er perifere andre eksperter
på forskellige områder).
Jeg har i forvejen lavet padlet, som fungerer
som en online skrive- og arbejdsflade (opslagstavle), der skal bruges til
fælles debat, videndeling, formativ evaluering, samarbejde i gruppen.
Jeg
forsøger at skabe fællesskab og ejerskab i gruppen, ved at de sidder i hver
deres rum. De får også mere ro til opgaven. De får én computer pr. gruppe,
fordi de skal forhandle deres mening i
fællesskab ud fra de konfliktsituationer der opstår i filmen.
De skal
have bestemte scener at arbejde ud fra, fordi de igennem de fælles udvalgte
scener, kan skabe en fælles ny forståelse
De
didaktiske overvejelser ved brug af thinglink handler om, at teknologien ved
thinglink muliggør, at eleverne kan sætte interaktive billeder, hvor der kan linkes til flere former for indhold fx.
Videoer eller andre billeder.
|
Eleverne
skal motiveres gennem tydelige mål. De skal bevidstgøres om deres rolle i
gruppen.
Eleverne
skal bevidstgøre om målet med opgaven – det kan skabe synlig læring og derigennem motivation hos den lærende. og
anerkendes for hver deres læringsforudsætninger. Det er vigtigt at de kender
den teknologiske fordel ved produktet i UV- sammenhæng.
Eleverne
skal lære at der er forskellige forståelse af, hvordan en konflikt kan
opleves. De skal lære at argumentere ud fra teorien, hvorfor der sker, det
der sker i filmen.
Eleverne
bevidstgøres om at de lærer sammen og deres forskellige forudsætninger har
været med til, at give gruppen en fælles forståelse omkring hvorfor
konflikten opstår.
Især muliggør thinglink at vise steder hvor
det nonverbale sprog kommer til udtryk, udvikling og læring omkring konfliktløsning, bliver visuelt meget konkret og
tydelig.
|
Dag 2
|
1.
Eleverne går
igen i grupper og arbejder med billederne i Thinglink og skriver på deres
padlets.
|
Klasselokalet
Padlet
Thinglink
|
Vejleder.
|
Billedet
er tingsliggørelsen i læringen og det er heri forhandlingen har foregået
mellem gruppemedlemmerne om hvilken inspiration de har behov for.
|
Grupperne
har her mulighed for at diskutere hvorfor personerne på billedet ser ud som
de gør. Hvordan er kropssproget, mimik mm. Eleverne. Eleverne vælger muligvis
forskellige steder og laver meningsforhandler hvad de mener sker på billedet.
|
2.
Grupperne
linker nu til deres ”Thinglink” på klassens padlet, hvor de skal fremlægge
deres kritikpunkter af filmen. Altså hvorfor de mener at der sker konfliktoptrapning
i filmen og hvilken inspiration de har fundet til nedtrapning i det nye
manuskript.
3.
Gruppen går nu
i gang med at lave en storyboard til deres egen film. De skal omspille
kortfilmen om konfliktoptrapning til konfliktnedtrapning. De skal blive enige
om et nyt storyboard med replikker som nedtrapper situationen.
|
Fremlæggelsen
foregår asynkront på Padlet.
Eleverne
er i deres fysiske grupperum
”Thinglink”
(evalueringsloops via storyboard)
Feedback og feed forward.
|
Jeg
fungerer om vejleder og evaluator – giver feed back og feed forward
Vejleder
|
Fremlæggelsen
foregår asynkront, fordi de alle kan have et virtuelt fællesskab og de ikke
behøver at rykke rundt. Deres gode arbejdsproces kan forstyrres, ved at
flytte sig fysisk.
Det er
intensionen at gruppen nu er sammenrystet og novicer er kommet tættere på
eksperter. De udnytter deres forudsætninger.
|
Eleverne
bruger praksisfælleskabet fælles sprog, som de sammen har fundet frem til via
forhandling af mening. De har nu fået et fælles grundlag for at arbejde
videre med konfliktløsningen. De forskellige gruppe kan dele viden om mening
med hinanden og give gode ideer.
Eleverne
skal i gruppen blive enige om, hvordan de laver situationen om, fra
optrapning til nedtrapning. Altså de skal meningsudveksle deres ideer (gensidigt engagement) De skulle
gerne komme frem til, at der er flere forskellige veje til løsningen.
|
|
Dag 3
|
1.
Eleverne øver
deres manuskript igennem.
|
De
skriver det i fælles google dokument i deres grupperum
|
Vejleder
– feed -back - forward
|
Alle
skal kunne se hvordan manuskriftet forløber og skal have mulighed for at
skrive i samme dokument.
|
De
anvender teorien og dermed skal de koble viden/teori på et konkret produkt
(manuskipt).
|
2.
Gruppen skal nu
spille stykket igennem ud fra manuskript – rettes løbende til.
|
I
grupperum med deres computere
Ipad/Iphone
|
Vejleder
– feed back- forward
|
De har
brug for ro, tryghed og afprøvning af manuskript. De skiftes til at spille
rollerne og optage scenerne.
|
De
erfarer hvordan situationen opleves, og forhandler
derfor mening i det non/verbale sprog (fælles reportoire)
|
|
3.
Filmen
redigeres og eleverne opretter en youtube kanal og linker til den i klassens
padlet
|
Computer,
IPad, Iphone, Youtube
|
Vejleder
– feed back- forward
|
Youtube
er god fordi det er en kanal som, eleverne kan bruge som dokumentationsform
og alle kan tilgå
|
Målet
er at eleverne ideudveksler deres produkt og videndeler. De lærer flere måder
at konfliktnedtrappe på.
|
|
4.
Alle film vises
for klassen – først den oprindelige film og derefter gruppens nye film.
5.
Opponentgrupperne
giver feedback på filmene.
|
Computer,
whiteboard
|
Vejleder
og tidsrammeholder- styrer feedback fra grupper
|
Alle
grupper skal have lov at fremlægge deres produkt. Responsgruppen giver
feedback, fordi de se selv kan bruge deres nye læring til at vide noget om
andres produkt/læring.
Man er
i klassen medansvarlig ved at have én særlig opponentgruppe.
|
Gennem
fremlæggelse i plenum skal eleverne vise hvilke handlemuligheder de er kommet
frem til. Deres læreproces synliggøres.
Eleverne
skulle nu gerne have en ny forståelse, viden og (erfaring) i gruppen, om hvilke
redskaber man kan anvende ift. konfliktløsning, når de kommer i praktik.
De skal
lære at modtage respons og omsætte denne læring.
|
Kommentarer
Send en kommentar