2. Vejledning

Jeg har prøvet at analysere mit e-læringens materiale:
 

 
 
Den e-didaktiske model er en model, som illustrerer hvordan man kan tage udgangspunkt i processerne omkring elæring og undervisningens form. Jeg har valgt at dykke ned i E- læringens form, - den socialkonstruktivistiske, da elementerne i denne ligger op til læring ud fra Wengers teori om " læring i praksisfællesskaber" at læring sker i et socialt samspil med omverden.
 
  • Den e-didaktiske model: Skærmbillede 2017-01-31 kl. 22.26.19.png
 
 
 
1.Formål og læringsmål:
Eleverne pÃ¥ den pædagogiske assistentuddannelse har om emnet kommunikation og konfliktløsning. Min udfordring som underviser handler om, hvordan jeg kan arbejde med at eleverne bliver rustet til at vide noget om, hvordan de konfliktnedtrapper kommunikationen med borgere uden at have erfaringen med borgeren. Derfor vil jeg anvende digitale teknologier i løsningen pÃ¥ ovenstÃ¥ende problematik, fordi elementerne i den digitale teknologi  kan være en hjælp til, at mÃ¥let. LæringsmÃ¥let handler om, hvordan eleverne kan fÃ¥ viden og erfaring med konflikthÃ¥ndtering i emnet kommunikation uden mødet med borgerne, men i mødet med de andre elever i praksisfællesskabet.

 
2.Forudsætninger – (de lærende):
Eleverne har en aldersspredning fra 18-25 år med forskellige etnicitet. Ens for alle er, at de ingen tidligere uddannelse har. Eleverne har meget forskellige skriftlige forudsætninger, nogle er ordblinde og har faglige og sociale negative erfaringer fra deres folkeskole. Alle i klassen har gode IT-forudsætninger. De bruger jævnligt de sociale medier og kan bruge word, lave power point, lave små film mm.
 Underviserens forudsætninger er at jeg kan bruge de samme programmer og kender til e-platforme mm. som eleverne skal arbejde med.

3.Organisering:Det er tilstedeværelsesundervisning i én uges varighed. Eleverne modtager til start oplæg om præsentationen af opgaven fra underviseren. Derefter skal eleverne arbejde i grupper rundt omkring pÃ¥ skolen. Skolen har et Digi-lap og et Learninglap som de ogsÃ¥ har mulighed for at benytte. NÃ¥r eleverne gennem en video ser hvordan konflikten opstÃ¥r, fÃ¥r de en fornemmelse af, hvad det er der gÃ¥r galt. De skal I grupperne derefter komme frem til en ny løsning, hvor de selv gennemspiller samme situation i gruppen. Gennem meningsudveksling og forhandling skal eleverne ud fra hver deres forstÃ¥else af virkeligheden lave et nyt manuskript. Gruppen skal instruere  og optage genindspilningen pÃ¥ ny.
 
 
4. E-læringens form og elementer
I den socialkonstruktivistiske rum er underviseren er ikke særlig styrende, men fungerer mere som en konsulent. Jeg hjælper eleverne med at udvælge stof er både vejledende, motivator for processen i gruppearbejdet.



Her et billede af gruppen som laver stop i kortfilmen for at finde steder hvor kommunikationen går galt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen - Undervisningsforløb om konflikthåndtering på PAU

3. Undervisingsgang - Undervisningsdifferientiering

5. undervisningsgang - Transfer i erhvervsuddannelserne