1. Vejledning

Problemstilling omkring min undervisning i konfliktløsning på Den Pædagogiske Assistentuddannelse • Eleverne på den ordinære uddannelse til Pædagogisk Assistent kan have svært ved at danne sammenhæng i undervisningen om kommunikation og konfliktløsning i den pædagogiske praksis, da flere elever endnu ikke har erfaringen med konfliktløsning i praksis. Denne synopsis vil derfor dreje sig om, hvordan jeg kan anvende digitale teknologier i løsningen på ovenstående problematik. Læringsteori: Mit læringsteoretiske afsæt er Læring i praksisfællesskaber (Wenger, " En social teori om læring", P. Jarvis, i Knud et. al, 2000, Roskilde Universitets forlag). Den sociale teori om læring handler om hvordan mening, praksis, fællesskab og identitet skaber forudsætninger for læring hos individerne i praksisfællesskabet( s.153,Knud et. al, 2000). Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i, hvordan eleverne sammen skaber mening og identitet gennem deltagelse i forløbet om konflikthåndtering.

Den E-didaktiske model: Jeg vil kigge på den socialkonstruktivistiske tilgang ud fra den E- didaktiske model fordi læring i praksisfællesskabet netop handler om meningsudveksling og forhandling i det sociale fællesskab mellem eleverne.

Ting til opgaven:
EVT. Transfer Motivation har rod i et (erkendt) behov og er i forbindelse med undervisning ofte knyttet til mening og nybrud. Hvis det, der læres, skal anvendes, skal der være et behov for at anvende det, og det skal give mening at anvende det(...) Jo mere klart den lærende kan se behovet for at lære jo mere transfer (s.11 – motivation + s.17 nærtransfer i ”Transfer mellem Uddannelse og arbejde





Kommentarer

  1. Hey Sanne, det lyder rigtig spændende - god ide med Wenger som teoretiker. Det står ikke helt klart for mig, hvad du vil bruge den e-Didaktiske model til - men det kan jeg jo høre mere om på fredag.
    PS. jeg lægger mit indlæg til 1.vejledning ind i aften. Ses Anne

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Eksamen - Undervisningsforløb om konflikthåndtering på PAU

3. Undervisingsgang - Undervisningsdifferientiering

Udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i undervisningen