5. undervisningsgang - Transfer i erhvervsuddannelserne

Transfer - grænsekrydsning

Transfer betyder at overføre og anvende noget, man har lært eller erfaret i en situation, i en anden situation. (Vibe Aarkrog 2012 s.32)
En pointe i at opleve transfer kan være at det giver mening at følge eleven igennem hele uddannelsesforløbet, da det er nemmere at lave en langvarig transfer med en elev, hvor relationen til eleven er tættere.

Eleven kan ofte komme til at stå alene med ansvaret for egen læring.

Hvordan skaber jeg transfer i undervisningen med eleverne på Den Pædagogiske Assistent Uddannelse.

Eksempel 1:
- Transfer kan skabes ved at lave forumteater med fokus på kommunikation. Eleverne skal i forumteater spille pædagogisk assistent og en forældre til et barn i børnehaven. Et barns forældre glemmer gentagne gange regntøj og gummistøvler til sit barn. Den pædagogiske assistent får nu til opgave at bruge anerkendende kommunikation i meddelelsen til forældrene, som skal tage regntøj med til deres barn. Måske har eleverne stået i en lignende situation i praktikken og kan bruge deres praksiserfaring på skolen gennem denne øvelse.


Eksempel 2:
Vi er ved at få lavet et Learning Lap, som afspejler hvordan en vuggestue/børnehave ser ud. Det er hensigten at eleverne i lokalet bedre kan koble praksis med teorien, når de står i "virkelige omgivelser"

Eksempel 3:

Når eleverne er i praktik skal de laves cases hvori der ser en problemstilling. De skal efterfølgende tilbage på skolen og løse problemstillingen ud fra teorien og samspil med de andre på holdet.

It værktøjer der kan bruges til at skabe transfer i undervisningen:

Eksempel på undervisningsforløb om Konflikttrappen i Kommunikation:


Eleverne ser en film om 3 situationer hvor konfliktoptrapning emnet.

Holdet deles op i tre hold, hvor hvert hold vælger én situation - de skriver deres film på klassens padlet, hvor alle kan se elevernes udfyldning af hvilke problemer der opstår i filmene.

Eleverne skal efterfølgende lave screen dump af klip i filmen, hvor de mener at kommunikationen går galt. De skal sætte skærmbilledet over i thinklink og derefter indsætte en beskrivelse af, hvilken for kommunikation der foregår og hvordan de kan finde inspiration til at få løst problemet. Eleverne kan også sætte youtube videoer ind, omhandlende anerkendende kommunikation mm.

Dernæst skal eleverne selv lave et nyt manuskript til deres udvalgt situation og spille deres scene igennem, hvor der optages en film, som de bruger til at finde en ny løsning på hvordan de synes at kommunikationen skulle foregå. Eleverne kan her benytte ¨screencastomatic" eller Youtube film

Multimudalitet - Vi benytter både medier, det skrevne og talte ved at benytte digitale teknologier på samme tid.

Teknologien ligger op til Web 2, da elevernes kan kommunikere med hinanden gennem padlet




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Eksamen - Undervisningsforløb om konflikthåndtering på PAU

3. Undervisingsgang - Undervisningsdifferientiering

Udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i undervisningen